شاید بدانید که چگونه سلول‌های بنیادی مغز استخوان توسط سیستم ایمنی پس زده نمی‌شوند اکنون می‌خواهم برای فهم بیشتر این بحث را بازتر نماییم و ابتدا سیستم ایمنی انسان و مکانیزم‌های ایمونولوژیکی را بررسی نماییم  و سپس به طور کاملتر به بررسی سیستم ایمنی هنگام پیوند سلول‌های بنیادی بپردازیم.

سازماندهی سیستم لنفاتیکی و ایمنی

سیستم لنفاتیکی شامل ارگانهای لنفاتیکی اولیه و ثانویه می‌باشد. ارگانهای لنفاتیکی اولیه محتوای سلولی این سیستم را تهیه می‌کنند. آنها شامل مغز استخوان وتیموس میباشند.ارگانهای لنفاتیکی ثانویه جایگاهی میباشند که واکنشهای ایمنی در آنجا اتفاق میافتد که شامل ندولهای لنفاوی.طحال.لوزه.و جمعیتی از لنفوسیتها و antigen presenting cell در ریه. وپلاکهای پیر در دستگاه گوارش میباشند.وظیفه اصلی ارگانهای لنفاتیکی این میباشد که بدن را بر علیه آنتیژن یا پاتوژن مانند باکتری ویروس و انگل حفاظت کند.دو جزء سلولی کلیدی سیستم ایمنی لنفوسیتها وسلولهای فرعی میباشند. لنفوسیتها شامل 3 گروه اصلی میباشند. BcellوT cell  که خود  به دو گروه تقسیم میشوند این دو گروه شامل helper T cell و cytotoxic T cell میباشند.

بعد از ترک کردن ارگانهای لنفوییدی اولیه مانند مغز استخوان و تیموس سلولهای B وسلولهای T بالغ درخون به گردش درآمده تا اینکه آنها به ارگانهای لنفوییدی ثانویه میرسند.این دو سلول دستگاه گردش خون را از طریق ونولهایی که  high endothelial) (venules نام دارند ترک میکنند نامگذاری این سلولها به این نام بدین علت میباشد که آنها به جای یک آندوتلیال سنگفرشی دارای اندوتلیالهای بلند میباشند.

سلولهای فرعی سیستم ایمنی شامل ماکروفاژ و سلولهای دندریتیک میباشد.یک مثال از سلولهای دندریتیک سلولهای لانگرهانس موجود در پوست میباشد.

Innate (natural) and adaptive (acquired) immunity

ایمنی به طور کلی واکنش سلولها و بافتها به پاتوژنهای خارجی مانند میکرو ارگانیسمها انگلها .پروتیینها و پلی ساکاریدها میباشد.ایمنی ذاتی و طبیعی یک راه حفاظت ساده از بدن میباشد که به سرعت به پاتوژن پاسخ میدهد.یک نتیجه در معرض قرار گرفتن اولیه در مقابل پاتوژن باعث ایجاد یک نوع ایمنی میشود که این نوع ایمنی ایمنی اکتسابی نام دارد.ایمنی اکتسابی هنگامی بوجود میاید که فرد در معرض یک پاتوژن عفونی قرار بگیرد. لنفوسیتها و سیتوکینها به صورت مستقیم در بدست آوردن این نوع ایمنی نقش دارند.در ایمنی اکتسابی ما دو نوع پاسخ را به پاتوژن شاهد میباشیم.پاسخ اول به وسیله آنتیبادیهای ایجاد شده به وسیله پلاسماسل صورت میگیرد. این پاشخ به عنوان ایمنی همورال نامیده میشود.

توسعه سلولهای B

سلولهای بنیادی خونساز به پیشسازهای میلویید تبدیل میشوند که به نوبه خود این پیشسازها سلولها B سلولهای T وسلولهای NK را میسازند.بلوغ سلولهای B در مغز استخوان صورت میگیرد در صورتیکه بلوغ سلولهای T درتیموس صورت میگیرد.سلولهای بنیادی B در مغز استخوان تکثیر میابند و در تماس با سلولهای استرومال مغز استخوان تحت تاثیر اینترلوکین 7 بالغ میشوند.در طول بلوغ در روی سطحشان سلولهای B [1](IgM) را در سطحشان بیان میکنند این مولکول همراه با  دو پروتیین مرتبط با یکدیگر یعنی ایمونوگلوبولین α و β همراه میباشد .این مولکولها با همدیگر تشکیل [2]رادر سطح سلول B میدهند قلمرو داخل سلولی ایمونوگلوبولین α و β یک دومین غنی در تیروزین به نام  ITAM[3] را دارا میباشد.اتصال یک آنتیژن به کمپلکس باعث فسفوریلاسیون تیروزین در

  میشود که این به نوبه خود فاکتورهای ترجمه ای را که در بیان ژنهای ITAM

دخیل در توسعه B نقش دارند فعال میکند.

 The major histocompatibility complex and human leukocyte antigens

ارایه آنتیژنها به سلولهای T بوسیله پروتیینهای خاصی صورت میگیرد این پروتیینها به وسیله ژنهای major histocompatibility locus)) کد میشود و در سطح سلولهای ارایه کننده آنتیژن قرار دارند.antigen peresinting cell بدن را بررسی کرده و آنتیژنها را یافته و آنها را وارد سلول کرده و فاگوسیت میکنند.سپس این سلولها را به قطعات پروتیینی  قطعه قطعه کرده و آنها را به[4]()(MHC ترکیب میکنند.دو نوع ژن برای تولید MHC وجود دارد MHC class1 و MHC class 2 کلاس 1 این مولکول شامل دو زنجیره پلی پپتیدی میباشد زنجیره α شامل 3 قلمرو α1 وα2 وα3 میباشد که به وسیله ژن MHC کد میشود و همچنین زنجیره β میکروگلوبولین میباشد که به وسیله ژن MHC کد نمیشود .انتیژنها دریک شکاف بین قلمرو α1 و α2 قرار دارند. CD8 یک رسپتور در سطح سلولهای T  کشنده به قلمرو α3 مولکول MHC کلاس 1 متصل میشود.کلاس 2 مولکول شامل دو زنجیره پلی پپتیدی میباشد که شامل  زنجیره α و زنجیره β میباشند.هر دو بوسیله ژن MHC کد میشوند. قلمرو α1 وβ1  شکاف آنتیژنی را تشکیل میدهند.CD4 یک کو رسپتورمیباشد که  روی سطح سلولهای T helper به قلمرو β مولکول MHC class 2  متصل میباشد.همه سلولهای هسته دار مولکول MHC class 1 را بیان میکنند.مولکول MHC class2 منحصر به[5] میباشد.

معادل مولکولهای MHC در انسان human leukocyteantigens (HLAs) میباشد.

ژن کلاس 1 مولکول MHC در انسان 3 پروتیین اصلی شامل:

HLA-A,HLA-B, and HLA-C.

ژن کلاس 2 مولکول در انسان پروتیینهای:

HLA-DR (R for antigenicallyrelated), HLA-DQ, and HLA-DP (Q and P pteceding R in the alphabet).

را کد میکند.

The T cell receptor complex

علاوه بر مولکول MHC زیر گروههای سلولهای T نیز دارای رسپتورهایی میباشند که این توانایی را با این سلولها میدهد تا مولکولهای MHC  که با آنتیژنهای مختلف باند هستند را تشخیص دهند.شناسایی آنتیژن شامل چسبیدن پایدار سلولهای ارایه کننده آنتیژن و T-cell میباشد که این عمل همراه با واکنشهای آبشاری از مولکولها  میباشد که در داخل سلولهای T اتفاق میافتد.گیرندهای  که  در تشخیص آنتیژنهای مختلف اریه شده بوسلیله مولکولهای MHC نقش دارند