• موسسه نیکوکاری شاکرین

معرفی موسسه خیریه شاکرین

موسسه نیکوکاری شاکرین، متشکل از صندوق قرض الحسنه شاکرین و صندوق نیکوکاری شاکرین، در بهمن ماه 1377 توسط 57 نفر از نیکوکاران آگاه و یکدل و با اهداف خداپسندانه تشکیل شد. این مجموعه با تمرکز بر اعطای کمک های بلاعوض به منظور تامین و کمک به هزینه های تحصیل دانش آموزان و دانشجویان نیازمند، اعطای کمک های بلاعوض به منظور تامین و کمک به هزینه های درمان نیازمندان و مساعدت به ایتام، معلولان جسمی و ذهنی فعالیت های خود را پیگیری کرده است.

در کنار این فعالیت و عمدتاً توسط نسل دوم از موسسان نیکوکاری شاکرین، گروهی به نام فعالان خیریه از حدود 15 سال قبل با پخش مواد غذایی میان تعدادی از خانواده نیازمند بصورت مرتب و ماهیانه در منطقه فرحزاد آغاز به کار کردند و با یاری خداوند و همت دوستان، کمک رسانی به خانواده ها در جنبه های مختلفی شکل گرفته و هم اکنون بصورت گسترده تری به فعالیت خود ادامه می دهد.

در سال 1396، گروه فعالان خیریه به منظور انجام بهتر خدمات خیرخواهانه خود از طریق بستری وسیعتر و قانونی، اقدام به ادغام با موسسه نیکوکاری شاکرین نموده و اکنون تحت نام ثبت شده این موسسه به اقدامات خود ادامه می دهد.

فعالیت های موسسه نیکوکاری شاکرین امروز بر 4 محور اصلی استوار شده است:

صندوق تهیه ارزاق نیازمندان: این قسمت که هزینه های آن تحت عنوان صندوق تامین مایحتاج جمع آوری می گردد، به تامین مواد اولیه مورد نیاز زندگی برای 80 خانواده شدیداً نیازمند عمدتاً مستقر در منطقه فرحزاد تهران متمرکز است. در کنار این فعالیت و در قالب همین صندوق، تامین لوازم مورد نیاز زندگی برای خانواده ها و نو عروسان، تامین لوازم تحصیل فرزندان، تامین و راه اندازی کسب و کار برای جوانان وبرگزاری دوره های آموزشی و جهت توانمند سازی افراد در مهارتهای کسب و کار و  زندگی در سرای محله فرحزاد با کمک سرکار خانم فلاح، مشاور و روانشناس امور خانواده برای این خانواده های تحت پوشش نیز در حال انجام است.

صندوق کمک به کودکان مبتلا به بیماری کمبود ایمنی اولیه: کمبود ایمنی (نقص ایمنی) (Immunodeficiency) به معنی عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن است؛ به گونه‌ای که افراد نسبت به انواع عفونت‌ها مستعد می‌شوند. این بیماری در موارد شدید معمولاً مرگبار است اما می توان موارد خفیف آن را درمان کرد. دوره های درمان این بیماری معمولاً طولانی و پرهزینه است. به دلیل کمتر شناخته شدن این بیماری در میان جامعه، مبتلایان به این بیماری ها از حمایت کمی از جانب NGO ها برخوردار هستند. این مجموعه در کنار تامین هزینه های کودکان بیمار نیازمند، تلاش خود را بر پشتیبانی از کودکان نیازمند مبتلا به این بیماری متمرکز کرده است.

صندوق حمایت از والدین نیازمند کودکان بیمار: در کنار حمایت و تامین هزینه های کودکان بیمار که درمان آنها نیازمند زمان های طولانی است، یکی از مواردی که اغلب فراموش می شود، نیازهای خود والدین این کودکان است. فشارهای روحی ناشی از تحمل بیماری کودکان، دور شدن از محل زندگی اصلی در طول دوره طولانی درمان برای ساکنین دیگر شهرها، تامین هزینه های زندگی در تهران در کنار هزینه های درمان، آسیب عاطفی و روحی و احتمال از دست دادن کار به دلیل دوری یا مشکلات روحی بخشی از مسائل این خانواده ها است. این موسسه در کنار تمرکز بر کودکان بیمار، با تامین هزینه های اسکان خانواده ها در تهران، تلاش برای یافتن کار در زمان همراهی فرزندان و پوشش مشاوره ای و توان افزایی روحی این خانواده ها تلاش می کند تا از آلام این خانواده ها بکاهد.

کمک به دیگر موسسات و گروه های نیکوکاری کوچک: در کنار انجام تعهدات و وظایف اخلاقی، در حد توان موسسه نیکوکاری شاکرین تلاش کرده است تا به مجموعه های کوچکتر نیکوکاری در مقاطع خاص یاری برساند. موسسه خیریه یاریگران خورشید و موسسه مهر کودک از این دست موسسات بوده اند. موسسه یاریگران خورشید از سال 1390 و با هدف حمایت از تحصیل و سلامت کودکان در منطقه محروم کوره های آجرپزی روستای محمود آباد در جنوب تهران تشکیل شد و موسسه مهر کودک نیز در منطقه دروازه غار بر روی حمایت از کودکان محروم و کودکان کار تشکیل شده است.